Manuele Therapie is een bijzondere vorm van behandeling van gewrichtsklachten en bestaat al duizenden jaren: er zijn verschillende afbeeldingen bekend met manipulatietechnieken uit het midden-oosten of indochina, die al meer dan duizend jaar oud zijn. Rond 1900 ontstonden er twee stromingen, de osteopathie en de chiropractie, die er een gestructureerder geheel van maakten. Beide stromingen ontwikkelden hun eigen systeem, waarbij de chiropractie de wat hardere technieken, het “kraken”, bleef gebruiken en de osteopathie steeds zachtere manipulatie- of mobilisatietechnieken verkoos.

Hiervan zijn de viscerale technieken van de organen afgeleid.

De chiropractie ging er vanuit dat “blokkades” of beperkingen in de wervelkolom via de zenuwbanen problemen gaven en de osteopathie meende dat deze blokkades tot voedings- en doorbloedingsproblemen konden leiden en zodoende klachten konden geven. In de loop der jaren hebben verschillende osteopaten en chiropractoren hun eigen methode of school ontwikkeld : de methode Van der Bijl (egg-shell-methode), de  orthomanipulatie, de methode Marsman,  Maitland en de methode “Eindhoven” zijn in Nederland bekende manueel therapeutische techniek.

U kunt met veel lichamelijke klachten naar een Manueel Therapeut,  maar met name bij onderstaande klachten:

• wanneer u hoofd- en nekpijn heeft;
  • bij bepaalde vormen van duizeligheid waar u met name last van krijgt wanneer u uw nek beweegt;
  • kaakklachten (eventueel in combinatie met nekklachten), waarvoor uw tandarts geen oorzaak voor kan vinden;
  • bij nek- en schouderklachten, waarbij u eventueel ook uitstraling heeft tot in de armen;
  • elleboog-, pols- en handklachten;
  • klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn;
  • bij lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de bil en/of been;
  • heup-, knie-, enkel- en voetklachten;
  • klachten na een ongeval;
  • klachten na verstuiking;
  • klachten t.g.v. (langdurige) overbelasting van het houding- en bewegingsysteem.

Tijdens het onderzoek bij uw eerste afspraak moet blijken of de Manueel Therapeut ook uw klacht kan verhelpen.

Fysiotherapie check

Maak een afspraak.

Binnen 48 uur een afspraak maken bij Fysiotherapie Wijnhoven Gierman.