De basis van het Medical Taping werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werd destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden en te herstellen.

De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken, daardoor ontstaat een aanzienlijke drukverhoging. De bloedcirculatie en de lymfeafvoer worden hierdoor beperkt en dit heeft een vertraagde werking op het herstel.

De gebruikte tape (Cure Tape) komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort “liftende werking” heeft op de opperhuid. De liftende werking van de Cure Tape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. De elasticiteit van de Cure Tape maakt het mogelijk dat het weefsel wordt ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft.
De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de Cure Tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Het toepassingsgebied van de Cure Tape is groot: nabehandeling van sportblessures (zoals zweepslag, knieklachten, spit), reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (achillespeesklachten, patellapeesklachten,  tennis- of golfelleboog, etc…).

Voor het aanbrengen van de tape kunt u een afspraak maken in onze praktijk.

Fysiotherapie check

Maak een afspraak.

Binnen 48 uur een afspraak maken bij Fysiotherapie Wijnhoven Gierman.